fredag 5 oktober 2012

Synchronicity and the return to integrity



Det är intressant med energi. 
Energi är som en gnista som kan leda till en varm eld som man kan värma sig vid, koka mat och dryck över och lysa upp sitt rum med. Utan gnistan blir det ingen eld.

Energin du lägger på att längta till framtiden, eller undvika problem från ditt förflutna med, är energi som du inte längre har tillgång till. Det är energi som du gett bort. Istället för all tillgänglig energi har du då bara tillgång till kanske halva mängden, och du kan känna dig svag, trött, ofokuserad, har svårt att genomföra det du vill i livet och kanske upplever att du har ljumma relationer med partner och vänner.

Energi samlas och dras till det som du lägger din uppmärksamhet vid, det du vill lära dig om och det du sköter om och projekt du genomför. Men - energi rör sig bort från det du väljer att inte fästa din uppmärksamhet vid, vad du väljer att förbli okunnig om, saker du väljer att förneka.
De som väljer att lära sig sina livsläxor och inte sopar under mattan och undviker det som är smärtsamt, är de som med tiden blir mer levande och upplever sig ha större frihet i livet, de har också större möjligheter att ta sina intentioner hela vägen till förverkligande.

Om du kan hålla dig öppen, mottaglig och empatisk, villig att se att det finns möjligheter i det som kommer in i ditt liv - vilket kan komma från oväntat håll, så börjar du uppleva något som kallas synkronicitet  i livet, tillfälligheter och saker börjar dyka upp i ditt liv som för dig åt rätt håll.



Det du bär med dig från förr, din ryggsäck, det du inte har följt upp och avslutat, fungerar som en tyngd som drar ner dig. Det är väldigt jobbigt att ta sig fram i livet när man samtidigt måste släpa omkring på en boja. Det begränsar din förmåga att skapa och göra saker du vill. Det kan kännas som om även om du vill göra saker har du inte nog med energi att genomföra dem.
Stora mängder av vår energi går åt till att hålla tillbaka det ouppklarade från att nå ytan och fylla oss med olust, sorg eller skam.


Man kan även förlora sin energi i sin framtid, i sina mål och planer. Vi sätter upp mål vi vill nå och planerar framåt, men även om vi når vissa mål, tex en utbildning vi gått, klarar vi ibland inte av att infoga den i våra liv, den läggs på hyllan någonstans och blir till frusen energi. Att missa att använda en möjlighet man skulle ha kunnat ha, blir till frusen energi, samma om vi har kvar inlåst energi i gamla relationer som vi inte har klarat ut, så blir det till frusen energi som vi inte har tillgång till för att känna oss närvarande i nuet att manifestera våra intentioner  i livet.


För att uppleva friheten att kunna förverkliga sina intentioner  i nuet måste man rensa ur sitt förflutna, men även sina framtid. Det kan låta konstigt, vi har ju inte kommit till "framtiden" än, men i våra huvuden har vi mål, ambitioner, önskningar om saker som ska hända och som vi strävar efter. Vi längtar efter ett annat liv, ett annat jobb, en annan partner, nya vänner osv. Längtan skapar ett avstånd till nuet eftersom man lever i framtidens dröm om det där fantastiska jobbet och den nya kärleken. Det skapar ett avstånd till att vara här och nu, där vi har vår energi, där vi måste befinna oss för att uppleva frid och frihet i vår egen vilja.
Vår vilja är inte alltid vår egen. Redan som små kan vi plocka upp vad andra vill att vi ska vara, vad de förväntar sig att vi ska göra med våra liv. Men var är vi själva i allt det där?

Vi föds så som vi är för att använda till fullo det unika som just vi har inom oss. Vad det än är. Här och nu. Men allt det du är, din vilja, din lust, dina ambitioner, dina val osv har en kedja som löper tillbaka till ditt förflutna och håller dig tillbaka från att uttrycka ditt sanna jag, om du inte rensar upp i ditt bagage. Det som är ditt sanna jag, dina gåvor du föddes med, det du är här för att visa upp, är som ett ljus som lyser inom dig. Att inte stå för det ljuset, det som är Du, är som att släcka ljuset, att begränsa dig själv.
Alla föds med en särskild gåva, ett ljus, som det är menat att vi ska visa andra, som kan inspirera och skapa innehåll i vårt eget och andras liv, inte för att dra ner det till att passa normen.


Vi tappar bort oss själva i jakten på att hitta oss själva i yttervärlden. Vi jagar meningen med livet, vem vi är, vad vi ska göra, vår betydelse i andras ögon. Vi söker oss själva i andra när vi bara kan finna oss själva i vårt inre, i vårt eget hjärta. Det är dags för oss att komma tillbaka till vår autentiska sanning, sanningen om vem vi är, hur vi vill leva våra liv, vad vår själ försöker att manifestera.

Uppmärksamhet. 
Det du lägger din uppmärksamhet på drar till sig energi och mer av det du uppmärksammar kommer i din väg. Om du börjar att lägga märke till vad som händer i ditt liv, vilka meningsfulla tillfälligheter som oväntat uppstår, tex när flera olika personer upprepar samma mening, när du tänker på någon som du sedan råkar träffa, när något får dig att vända dig om för att gå tillbaka och du därför hade turen att få skjuts eller viktig information osv, det som är synkronicitet  i livet, kommer du att uppleva det oftare och din intuition kommer att stärkas, du kommer att komma närmare ditt verkliga sanna jag.

Den som myntade begreppet "Synkronicitet" var C G Jung (1875-1961). Han menade att det finns ett samband i händelser som ej är kausalt, dvs de är ej förbundna enligt lagen om orsak och verkan, men ändå sammanträffar de oberoende av slumpen. Det här mystiska och meningsfulla sambandet sker genom det undermedvetna som har två nivåer. Det personliga undermedvetna hör till individen själv. Det kollektiva undermedvetna är gemensamt för alla människor. På den kollektiva nivån är psyket obundet och överpersonligt, det står i kontakt med andra människors undermedvetna och är inte begränsat av individens egna sinnen.

Jung hävdade att det undermedvetna alltid står vidöppet för inflytande från alla håll i universum. Där är vi invävda i ett nät av relationer som överskrider rummet, tiden och kausaliteten och som ständigt bildar meningsfulla mönster, eller synkroniciteter, tvärs igenom universum.

När jag själv var som mest inne på New Age, på 80- och 90-talet, upplevde jag mycket av denna synkronicitet. Jag letade efter tecken och sökte svar på gåtor och verkligen anammade hela "flummigheten". Boken "Den nionde insikten" av James Redfield, (1993) var en väg in i att förstå det här begreppet och till att få ledtrådar om hur vi kan höja vår energi, för vår egen och jordens nytta.
De senaste 10 åren har jag istället ägnat åt att förtränga mycket av det "flummet", för att anpassa mig in i normen, för att inte verka så "hippie-aktig" (vilket var en korkad idé i och med att mina barn har namn med direkt anknyntning till New Age-rörelsen!). Allt jag läst, föredrag jag gått på, behandlingar jag tagit osv, har ändå lagrats inom mig som ett litet bibliotek kring andlighet och alternativ medicin. Det var en del av mig, men jag såg ingen mening med det längre av olika anledningar. Jag var arg och besviken på mångt och mycket, så jag smälde igen den dörren. Tills förra året...
Efter att min mamma dog och jag hamnade i min sorg -som varade alltför länge och ledde till att jag blev sjuk - och som i sin tur drev mig att finna en väg att bli frisk och förbli frisk - och jag hittade Ayurvedan, och jag började min utbildning på Ayurveda akademin och satt där första kurshelgen och läraren pratade om micro-/macrokosmos, universellt medvetande, reincarnation... - och allt som jag hade förträngt kom tillbaka till mig.
"Slumpen" tog mig tillbaka till mig själv. Det andliga "flummet" är den där gåvan inom mig jag ska stå för, det lilla ljuset som brinner inom mig och som kan inspirera andra i förlängningen. När jag såg min lärare stå där utan ursäkter och väldigt engagerat och påläst berätta om allt detta så blev jag ödmjuk. Jag kapitulerade.

Där och då började jag forska på nytt i ämnet. Så mycket som då på 80-talet lät luddigt, märker jag nu har fått mer substans och nya metoder och synsätt har utvecklat hela New Age-rörelsen. Den kallas inte ens så längre. Det nya i New Age, är redan faktum och inte nytt. Med nätets utveckling har även den andliga/alternativa världen fått fart och uppdateras ständigt. Idag är energi det stora inom medicin och vetenskap att utveckla och forska kring. I det andliga finns begreppet redan som en realitet.

Jag tror att vi drivs av en vilja att leva vårt högre syfte. Själens dröm, kontra egots, är det som nu väcks till liv. Vi måste tillåta oss att få bli guidade av vår intuition, av synkronicitet, av tecken och vi måste börja hedra vår inre sanning med att vara ärliga och raka. Det går inte att leva en lögn i längden, allt lyfts fram i ljuset så mycket snabbare idag än någonsin tidigare. Korruptioner avslöjas och högt uppsatta får förklara sina uttalanden in public.

Samma gäller för oss andra vanliga. Det är dags att leva här och nu, att leva med integritet och ärlighet, att låta vårt inre ljus lysa så att alla kan se och det är tid att följa stigen ditt inre pekat ut...
Där vi lägger vårt fokus, vårt intresse, vårt engagemang, dit dras energin.... Kom ihåg det och använd dig av det för att nå dit ditt hjärta vill föra dig!



Filmer på temat synkronicitet:

"Sleepless in Seattle", 1993, med Meg Ryan och Tom Hanks.
"Serendipity", 2001, med John Cusack och Kate Beckinsale.
"Return to me", 2000, med David Duchovny och Minnie Driver.
"Only you", 1994, med Marisa Tomei och Robert Downey jr.


Författare/föreläsare mm:

Joseph Jaworski, författare. "Synkronicitet - Att fånga livets sammanträffanden."
James Redfield, författare, föreläsare. "Nionde insikten", "Tolfte insikten" m.fl.
C.G Jung, psykiater, författare. "Synchronicity, an acausal connecting principle"
Paul Kammerer, biolog.
Jaz Resool, fysiker, molekylärbiolog, businesscoach, föreläsare.
Dr.Allan Hunter, litteraturprofessor, författare. "The path of synchronicity".
Trish Macgregor, författare, föreläsare. "The seven signs of synchronicity".

Min andra blogg: "Min kropp & jag talar inte samma språk"




                                                                                       Namasté


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar